1. اسلامیندوشن، محمدعلی (1363). زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه: تحلیلی از شخصیت هفت پهلوان شاهنامه همراه با مقدمهای در شناخت فردوسی (چاپ چهارم). تهران: یزدان. 2. اعظمکثیری، آتوسا (1390). نشانهشناسی هنری پهلوان در شاهنامۀ طهماسبی. رسالۀ دکتری، پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. 3. آقاخانیبیژنی، محمود و همکاران (1397). بررسی و تحلیل نمادشناسی نگارههای هفتخان رستم. متنپژوهی ادبی، (77)، 234-211. 4. آیدنلو، سجاد (1378). رویکردی دیگر به ببر بیان در شاهنامه. نامۀ پارسی، (4)، 5 تا 17. 5. باقریسرکاراتی، مهری (1365). ببر بیان. آینده، سال12، 6-24. 6. بهار، محمدتقی (1370). سبکشناسی یا تاریخ تطور نصر فارسی (چاپ ششم). تهران: امیرکبیر. 7. بهدانی، مجید؛ مهرپویا، حسین (1389). نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی. جلوه هنر، (4)، 12-5. 8. پاکباز، رویین (1396). نقاشی ایران از دیرباز تاکنون (چاپ سیزدهم). تهران: زرین و سیمین. 9. پاکتچی، احمد (1397). مفاهیم متقابل طبیعت و فرهنگ در حوزه نشانهشناسی فرهنگی مکتب مسکو-تارتو. مجموعه مقالات اولین هم اندیشی نشانه شناسی هنر، چاپ سوم.تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران،موسسه تالیف و ترجمه و نشر آثار هنری متن. 10. حاجیانی، ابراهیم (1379). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. مطالعات ملی،(5)، 228-193. 11. حسامپور، سعید؛ جباره، عظیم (1389). خان و خانواره در حماسههای ملی پس از شاهنامه. فصلنامه مطالعات ملی، (2)، 152-127. 12. حسنوند، محمدکاظم؛ آخوندی، شهلا (1391). بررسی سیر تحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دوره صفوی. فصلنامه علمی پژوهشی نگره، (24)، 35-15. 13. حقایق، آذین؛ شایستهفر، مهناز (1393). تقابل خود و دیگری در دو نگاره از شاهنامه شاه تهماسب و شاهنامه شاه اسماعیل دوم تحلیلی بر مبنای الگوی نشانهشناسی فرهنگی. کیمیای هنر، (12). 66-51. 14. دارا، مریم (1386). ببر بیان تنپوشی باستانی یا آرزویی دیرین. چیستا، (2 و3)، 211-202. 15. ریاحیزمین، زهرا؛ جبارهناصر، عظیم (1391). بررسی کارکرد دیو در منظومههای پهلوانی پس ازشاهنامه. بوستان ادب، (4)، 129-99. 16. سرفراز، حسین و همکاران (1396). واکاوی نظریه فرهنگی سپهرنشانهای لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. راهبرد فرهنگ، (39). 17. سمننکو، الکسی (1396). تاروپود فرهنگ: درآمدی بر نظریه نشانهشناختی یوری لوتمان. ترجمۀ حسین سرفراز، تهران: علمی و فرهنگی. 18. سیوری. راجر (1372). ایران عصر صفوی. ترجمۀ کامبیز عزیزی. تهران: مرکز. 19. صفت گل، منصور (1381). ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی: تاریخ تحولات دینی ایران در سدههای دهم تا دوازدهم هجری قمری. تهران: خدمات فرهنگی رسا. 20. ضیمران، محمد (1386). درآمدی بر نشانهشناسی هنر. تهران: قصه. 21. عبداله، زهرا؛ شایستهفر، مهناز (1392). نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی. پیکره، (4)، 58-43. 22. فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه فردوسی. تصحیح ژول مول (چاپ دهم)، تهران: بهزاد. 23. قربانصباغ، محمودرضا (1392). بررسی ساختار در هفتخان رستم: نقدی بر کهنالگوی سفر قهرمان. جستارهای ادبی، (180)، 27- 56. 24. کزازی، میرجلالالدین؛ کمالیبانیانی، مهدیرضا (1395). تحلیل شخصیت رستم در هفتخان بر اساس دیدگاههای یونگ و فروید. فنون ادبی، (4). 16-1. 25. کنبای، شیلا (1391). نقاشی ایرانی. ترجمۀ مهدی حسینی (چاپ پنجم). تهران: دانشگاه هنر. 26. لوتمان، یوری؛ اوسپنسکی، باریس (1390). در باب مکانیسم نشانهای فرهنگ. ترجمۀ فرزان سجودی، از کتاب مجموعه مقالات نشانه-شناسی فرهنگی، تهران: علم. 27. ماهوان، فاطمه (1395). اولاد دیو یا انسان؟ بررسی هویت اولاد بر مبنای نگارههای شاهنامه. نشریه ادب و زبان، (39)، 229-207. 28. مجلسی، امین؛ معقولی، نادیا (1398). شناسایی وجه شمایلی رستم در نگارههای رزم رستم وسهراب. کیمیای هنر، (33)، 112-93. 29. مقبلی، آناهیتا؛ جباری، انیسه (1392). تحول رویکردهای بصری در شاهنامهنگاری در منتخبی از نگارههای چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، طهماسبی و رشیدا. نقش مایه .(16)، 34-23. 30. نـصراصـفهانی، محمدرضـا؛ جعفـری، طیبه (1388). کنـون زیـن سـپس هفـتخان آورم: رویکردی روانشناختی به هفتخان رسـتم و اسـفندیار. پژوهـشنامه زبـان و ادب فارسـی (گـوهرگویا)، (4)، 156-133. 31. Canby, Sheila.R (2014). The SHAHNAMA of shah Tahmasp THE PERSIAN Book OF KINGS, The Metropohitan Museum of Art, New York. 32. Lotman, Iurii (1979). Culture as Collective Intellect and the Problems of Atificial Intelligence. In Dramatic Structure: Poetic and Cognitive Semanics, russian Poeics in ranslation 6,84-96. Oxford: Holand Books. 33. Torop, Peeter.2005.'' Semiosphere and/as the Research Object of Semiotics of Culture". Sign Systems Studies 33(1): 159-73. [ DOI:10.12697/SSS.2005.33.1.06] 34. Posner, R. (1989). What is culture? Toward a semiotic explication of anthropological concepts. in he nature of Culture. ed.W.Koch, Baocuhum.
|